Tips beeldschermgebruik

Beeldschermen spelen een grote rol in het leven van kinderen en jongeren. De telefoon, laptop of tablet zijn heel belangrijk voor school, ontspanning en het contact met vrienden. Maar het is niet gezond om te veel achter een beeldscherm te zitten.

Niet te lang in één houding

Langdurig beeldschermgebruik is niet goed voor de houding, de ogen en de algemene ontwikkeling van je kind. Ook is de kans op overgewicht groter als je kind weinig beweegt. Als je kind veel achter een (spel)computer zit en vaak dezelfde beweging maakt met arm of hand, kan je kind klachten krijgen aan de arm, nek en schouders.

Lang achter elkaar in één bepaalde houding zitten is ongezond. Het is verstandig om minimaal elke 30 minuten van houding te wisselen en regelmatig te bewegen. Dat lukt misschien niet altijd vanzelf, daarom is het belangrijk om je kind daarbij te helpen. Waarschuw je kind op tijd, bijvoorbeeld met behulp van een (kook)wekker.

Beeldschermen en de ogen

Lang achter elkaar naar het beeldscherm van een telefoon of tablet kijken is niet goed voor de ogen. Het geeft een grote kans op bijziendheid en daardoor op latere leeftijd soms blindheid. Daarom is afwisseling belangrijk. Artsen adviseren de 20-20-2-regel. Heb je 20 minuten naar een beeldscherm gekeken, kijk dan 20 seconden in de verte en ga 2 uur per dag naar buiten om te spelen of te sporten. Ook is het advies om kinderen tot 2 jaar zo weinig mogelijk naar een beeldscherm te laten kijken, kinderen van 2 tot 5 jaar maximaal 1 uur per dag en kinderen vanaf 5 jaar en jongeren maximaal 2 uur.

Tips voor een goede houding

Het is belangrijk om regelmatig van houding te wisselen. Je kind kan ook op de buik liggen of staan als het naar een beeldscherm kijkt. Als je kind aan een tafel zit met de computer of tablet, kun je letten op de volgende tips:

  • De voeten staan plat op de grond.
  • De enkels, knieën en heupen zijn 90 graden gebogen, waarbij je kind goed achterop de zitting van de stoel zit.
  • De rugleuning moet steun geven van de onderrug tot aan de schouderbladen.
  • De armleuning staat op ellebooghoogte.

Probeer ook zo veel mogelijk gebruik te maken van een computer met een losse muis en toetsenbord. Dan kun je de computer opstellen op een manier die het beste bij je kind past. In het filmpje hieronder zie je hoe dat gaat.

Een goede houding bij computergebruik

Bron: NCJ, JGZ Richtlijn Houding en bewegen

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.