Gepubliceerd op 2 november 2017

In de week van 6 tot en met 12 november start de Bredase campagne: ‘Wij maken er een punt van in Breda’. Deze week valt samen met de nationale ‘Week van Respect’ en sluit hier goed op aan. Vrijwilligersorganisaties en sportverenigingen maken een punt van grensoverschrijdend gedrag en roepen anderen op om er ook een punt van te maken.

Organisaties bewust maken
Dit jaar valt de campagne samen met de ‘Week van Respect’ waarbij jongeren bewust worden gemaakt van het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen, zoals ongewenst gedrag. “Het is belangrijk dat dit onderwerp onder de aandacht blijft. Met de jaarlijks terugkerende campagne willen we bewustzijn creëren bij vrijwilligersorganisaties en sportclubs, hoe zij zoveel mogelijk kunnen voorkomen dat er grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt. En dat ze weten welke stappen ze kunnen zetten als het toch misgaat. Samen maken we er ‘nog steeds’ een punt van in Breda.” Aldus Renée Sterk, adviseur bij Breda Actief.

Hoe maken organisaties en verenigingen er een punt van?
De campagne is gericht op het preventief handelen van een club of organisatie op het gebied van sociale veiligheid. Hoe zorg je voor een aanspreekcultuur, bewustwording en aandacht op dit thema. Het is van belang dat er een aanspreekcultuur ontstaat en dat iedereen weet welke stappen er gezet kunnen worden als er een incident voordoet. De focus daarbij is het zoveel mogelijk voorkomen van ongewenst gedrag.. Voor iedere organisatie zijn andere speerpunten belangrijk en in Breda probeert men de krachten te bundelen. Zo werken vijf hockeyclubs in Breda samen aan Sportiviteit en Respect én tekenen 16 voetbalclubs op 23 oktober een overeenkomst waarin zij laten zien samen te werken aan een veiliger sportklimaat in Breda!
Sportverenigingen en vrijwilligersorganisaties kunnen meedoen met de campagne door op de website en social media te laten zien dat zij ‘er een punt van maken in Breda’. Offline kunnen zij dit laten zien door via www.breda-actief.nl/sociale-veiligheid een poster te downloaden en op te hangen. Zo laten ze zien dat ze sociale veiligheid hoog op de agenda hebben staan en hiermee andere organisaties stimuleren en inspireren om hetzelfde te doen. 

Samenwerking binnen Breda
De vijf Bredase partners Veilig Thuis, GGD West Brabant, Radar, CJG Breda en Breda Actief bieden samen ondersteuning en begeleiding aan verenigingen en organisaties om ermee aan de slag te gaan in de praktijk. Zij voeren samen deze campagne en heeft Radar het studententeam ‘So Far’ betrokken om mee te denken hoe het beste aandacht te genereren voor de campagne. Iedere partner heeft zijn eigen expertise, waardoor vrijwilligersorganisaties en sportverenigingen op een zo goed mogelijke manier worden ondersteund. “Het is goed om intensief samen te werken met deze ketenpartners.” Vertelt Renée; “We weten elkaar snel te vinden en dat maakt dat we organisaties en clubs steeds beter op maat kunnen versterken.”