Gepubliceerd op 4 mei 2017

Een kind dat goed uitgerust aan de dag begint, voelt zich fitter. Het kan zich beter concentreren en nieuwe informatie verwerken (slaapgebrek tast het geheugen aan), bouwt meer weerstand op en is emotioneel evenwichtiger. Ga jezelf maar na hoe je je voelt als je een paar nachten te weinig hebt geslapen. Dan ben je meestal niet op je best


Tips voor een goede nachtrust voor je kind

  1. Geen mobiel of spelcomputer voor bedtijd.

    Laat je kind minstens een uur voor bedtijd niet meer met zijn smartphone of spelcomputer spelen zodat het tot rust kan komen. Het kunstlicht belemmert het vrijkomen van het slaaphormoon melatonine waardoor je kind moeilijk in slaap valt. Als zijn mobiel aanstaat, blijft het alert op berichten die kunnen binnenkomen. Het beste is geen apparaten mee te nemen naar de slaapkamer.

  2. Vast slaapritueel
    Voor je kind is het prettig om de dag rustig af te sluiten. Dit geeft je kind duidelijkheid. Houd een vaste volgorde aan van uitkleden, wassen, tanden poetsen, pyjama aantrekken, voorlezen en knuffelen. Je kind weet dan dat hij na het verhaaltje en de knuffel moet gaan slapen.

  3. In bed blijven
    Laat je kind na het slaapritueel in bed blijven en voorkom dat het opnieuw aandacht trekt door vragen of grapjes. Laat je kind niet zomaar uit bed komen en breng het terug als het toch gebeurt. Als er iets is, probeer je kind dan in bed te troosten.

Soms is er een andere reden waarom je kind niet kan slapen. Omdat er spanningen zijn thuis of op school bijvoorbeeld. Probeer hier met je kind over te praten of bespreek het met de leerkracht van je kind. Of met de school CJG-er van jouw school.