Oplichting via sociale media

Consumenten kopen steeds vaker online. Ook via sociale media. Koop jij wel eens een product via een advertentie op Instagram of Snapchat? De advertenties zien er vaak mooi en professioneel uit. Dan twijfel je misschien niet zo snel aan de echtheid van de adverteerder. Toch gebeurt het regelmatig dat mensen worden opgelicht via sociale media.

Webshop of nepshop?

Sociale media zijn aantrekkelijke kanalen voor oplichters. Ze maken een prachtige advertentie van een webshop die eigenlijk een nepshop is. Op vrijdag gaat de website online, op zaterdag en zondag wordt de advertentie via de sociale mediakanalen verspreid en doen mensen hun bestelling. De oplichters halen het geld binnen en op maandag is de webshop weer verdwenen. Je ontvangt het bestelde product nooit en het is niet mogelijk om de aanbieder aan te spreken. Alle informatie is verdwenen.

Wat kan er nog meer misgaan?

Misschien heb je zelf wel eens meegemaakt dat je iets bestelt via een advertentie op sociale media en een heel ander artikel kreeg thuisbezorgd. Of het product is van veel slechtere kwaliteit. Dat is ook oplichting.

Ook via Marktplaats gaat het wel eens mis. Al gaat het in de meeste gevallen natuurlijk wel goed. Het platform wordt door miljoenen particulieren gebruikt en meestal ontvang je precies wat je gekocht hebt. Kijk voordat je iets koopt via Marktplaats eerst eens naar de reviews die andere gebruikers hebben achtergelaten over de verkoper. Daaraan kun je meestal wel zien of die persoon te vertrouwen is.

Het is belangrijk dat je weet hoe je veilig online kunt kopen en betalen.

Tips om een nepreclame te herkennen

Wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je wordt opgelicht via een nepadvertentie op sociale media?

  • Blijf altijd zelf nadenken. Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo.
  • Wil je iets bestellen via een advertentie op sociale media en ken je het bedrijf niet? Check het bedrijf eerst even, voordat je je gegevens invult of betaalt. Zoek op internet naar de naam van de webshop en naar reviews. Je kunt de naam van het bedrijf googelen met ‘klacht’ of ‘review’. Zo zie je al snel of je met een betrouwbaar bedrijf te maken hebt.
  • Is het een Nederlands bedrijf? Dan kun je het ook nakijken bij de Kamer van Koophandel.
  • Check de contactinformatie. Staat er een telefoonnummer of een e-mailadres? Bel het bedrijf of stuur een e-mail en kijk of ze reageren. Je kunt het adres controleren via Google Maps.
  • Lees altijd de reacties onder een advertentie. Als het om een nepproduct gaat, kun je dat hier vaak al lezen.
  • Kijk kritisch naar de afbeelding. Al ziet de advertentie er misschien wel professioneel uit, de afbeeldingen zijn soms wat minder. Let bijvoorbeeld op de resolutie van de foto of een watermerk op de achtergrond.
  • Betaal als het kan achteraf of gebruik een creditcard of PayPal. Dan is het mogelijk om je geld terug te vragen als je het bestelde product niet ontvangen hebt.
  • Maak een screenshot van de website en de contactgegevens. Als de webshop dan offline gehaald is, heb je de informatie nog. Maar als je het eigenlijk al niet vertrouwt, kun je natuurlijk beter niet bestellen.
  • Rapporteer over nepadvertenties. Als je het meldt bij het socialmedia-kanaal, voorkom je dat anderen worden opgelicht. Alle sociale media hebben een knop waarmee je makkelijk een melding kunt doen.
  • Geef geen grote bedragen uit voor producten die je via sociale media koopt. Vaak kun je hetzelfde product ook in een bekende winkel kopen en soms nog goedkoper ook.
  • Kijk ook eens op de checklist van ConsuWijzer.nl. Dat is het digitale loket van de overheid voor jou als consument.
Deel dit artikel

Voor jou