Omdat je kind in de groei is, wil je als ouder dat je kind goed en gezond eet. Wat kun je doen als het nauwelijks nog eet? Wat als je kind te zwaar is?

Download onze "Eten, waar let je als ouder op?" flyer.

Tip 1.
Kinderen doen belangrijke mensen in hun omgeving na. Neem de rust en de tijd voor ontbijt, lunch en avondeten. Ga op vaste uren aan tafel. Eet met mate en gezond. Ruim na een klein half uur de tafel af.

Tip 2.
Kies vaste momenten voor het drinken en een tussendoortje. Voorkom dat je kind eraan gewend raakt om de hele dag door iets te eten. Beperk het aantal eet- en/of drinkmomenten per dag tot zeven.

Tip 3.
Na een goed ontbijt kunnen kinderen zich op school beter concentreren. Een ontbijt brengt de stofwisseling op gang: je gaat calorieën verbranden. Zeker voor volwassenen en kinderen met overgewicht is het belangrijk om tijd te nemen voor een ontbijt.

Tip 4.
Als je kind minder goed eet, schep dan kleine porties op, eet elke dag wat anders en beloon muizenhapjes met een complimentje. Meestal eten kinderen na een tijdje weer gewoon mee. Steeds eten aanbieden werkt vaak averechts.

Tip 5.
Maak met je kind een boodschappenlijstje voor je samen naar de supermarkt gaat. Dan weet het wat er wel en niet gekocht gaat worden. Laat je kind helpen bij het verzamelen van de boodschappen.

Tip 6.
Beperk de hoeveelheid snoep en eten in huis. Je kind komt dan niet in de verleiding om steeds iets te pakken. Stel de regel in: ‘altijd eerst vragen, als je een snoepje wilt.’

Tip 7.
Is je kind te zwaar of eet het aan tafel slecht, schrijf dan eens op wat het op een dag allemaal binnenkrijgt. Vaak merk je dan dat het – vaak ongemerkt – vóór het avondeten al heel wat calorieën heeft binnengekregen. Door frisdrank en yoghurt drank bijvoorbeeld of chips bij de tv.

Tip 8.
Eet je kind langere tijd slecht dan is het belangrijk om na te gaan of er een lichamelijke oorzaak te vinden is. Maak een afspraak met de huisarts.

Tip 9.
Stimuleer je kind om buiten te spelen en te sporten. Voorkom dat je kind uren voor de tv zit of achter de computer en hierdoor weinig beweging krijgt.

Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden op internet: www.voedingscentrum.nl.